Happy 4th of July!

5 juli 2015 - New York City, Verenigde Staten

7amHeerlijk geslapen ondanks dat we slapen aan de straatkant waar het verkeer de hele nacht doorgaat. We worden wakker op Independance Day. Het is 21 graden en voorspellen bewolking en af en toe een beetje regen. Beetje jammer want we gaan naar One world Obervatory bij ground zero. Hopelijk kunnen we het vuurwerk zien vanavond.

10.30pm Het was echt een superdagje. Eerst naar One World we zien in de omgeving waar het vuurwerk vanavond wordt aangestoken allemaal kraampjes opzet en veel politie die al met voorbereidingen bezig zijn. Het is bewolkt maar het regent niet. Eerst door de strenge beveiligingscontrole en dan naar de 102e etage. Het gebouw is net een maand open en het ziet er gelikt uit. Eerst krijgen we een filmpje te zien over de opbouw en de skyline. Dan gaat het doek omhoog en zien we het echte fantastische uitzicht. Wauw! We gaan daarna naar etage 101 en 100 waar je 360 graden view hebt. Prachtig! Jammer is wel dat het allemaal glas is je kunt niet naar buiten en je kunt ook niet op een glazen plaat staan en naar beneden kijken wat de trailer suggereerde. We vergapen ons aan het uitzicht en we zien het VOC schip komen gevolgd door allemaal boten als parade voor Independance DAY. Bonus! We kunnen zo lang blijven als we willen maar we moeten weer door. Op naar ground zero. We gaan eerst kijken bij de memorial ground met de watervallen en de namen van de overledenen aan de zijkant. Overal staan vlaggetjes bij. Het begint een beetje te regenen en we besluiten naar het Tribute Center te gaan van 9/11. Ik krijg het voor elkaar om de lange rij te omzeilen en binnen weer strenge veiligheidscontroles. Wat een enorm complex en wat indrukwekkend om alle filmpjes, commentaren, overblijfselen van het gebouw, persoonlijke bezittingen te zien. Je merkt dat NYC en Amerika in het hart geraakt is.

Vandaar lopen we Broadway af (straat is wel 20 km lang) naar Staten Island Ferry. We zien weer tientallen politieagenten. In totaal alleen al in NYC 7.000 politiemensen op de been. We gaan op de gratis boot en genieten van het fantastische uitzicht op Lady en de skyline de zon begint ook nog even te schijnen weer een bonus! Na de ferry lopen we richting Harbour Bridge waar vanavond het vuurwerk zal zijn. We zien allerlei mensen al  installeren langs het water en de politie zet al zones af met hekken. We besluiten even de gaan zitten en plan de campagne te maken. Even later komt de politie al om te zeggen dat we niet vooraan mogen blijven staan maar dat deze zone vrij moet blijven voor emergency situations. De veiligheidsmaatregelen zijn streng! We lopen even verder en ploffen neer bij een mexicaans take away restaurantje we kunnen zitten en hebben uitzicht op het vuurwerk straks. We blijven daar 2,5 uur zitten want als we weg gaan komen we de zone niet meer binnen. De politie komt nu ook onze straat schoonvegen en als je niet bij een restaurant hoort moet je weg. We staan ondertussen bij een ander restaurant en de portier neemt het voor ons op en zegt dat we bij zijn restaurant horen, aardig! We mogen blijven staan, maar wat een toestand. We horen dat mensen verderop grof geld betalen om op de eerste rij te staan, maar wij staan op de 2e rij, gratis haha! Om 9.30pm start het vuurwerk wat een spektakel. Wauw! Supermooi, groot en veel vuurwerk Sterren, smilies, veel rood wit blauw natuurlijk we worden getrakteerd een half uur lang. Daarna de massa volgen de subway in we kunnen meteen mee, meevaller. TOPdag! De wifi is matig in het hotel dus foto’s uploaden is wat lastig.